Naar Sukothai 30 juli

31 juli 2012 - Chiang Khan, Thailand

We gaan op weg naar de oorspronkelijke koningsstad, de Sukothai. De start van de dag was voor ons onzeker, hoe laat en dooor wie worden we opgehaald. Stipt 8 uur staan onze gids en chauffeur, Nok (een kleine Thaise) en ... op de stoep van het hotel. Met hen gaan we 6 dagen op stap.
Wij gaan op weg naar Sukothai, de eerste hoofdstad van Siam/thailand. Daarna volgen er nog twee, totdat Bangkok de hoofdstad wordt. Telkens als we een Boeddha-beeld tegenkomen, dan buigt onze gids haar handen en hoofd. Gelukkig doet de chauffeur dat niet. Wetenswaardigheden zoals over Wey: buiging met de hand (duim op voorhoofdniveau) om respect te tonen  voor Boeddha. Dat verteld Nok als we een plek passeren waar het vol staat met 'offers' aan Boeddha in de vorm van voornamelijk beelden, tempeltjes en olifanten. Ze verteld verde over het Lana kingdom: rijk van de duizenden rijstvelden en de Old munk, sitting and rising out of the forrest: de belangrijkste monnik voor de boedisten in de regio Lampang. Lampang is ca. 1250 jaar oud. De monnik is giga-groot en natuurlijk in goudkleur uitgevoerd.
We stoppen onderweg even bij het enige private olifantenziekenhuis voor Lampang. We zien olifanten met aandoeningen aan ogen en nek en een zieke olifant die net bevallen is. Prachtig om een wankele baby olifant te zien. We lopen nog even langs de 'herstel-afdeling' waar olifanten in het veld staan en wat eten. In de docu "the eyes of Thailand" is dit ook allemaal te zien. Youtube?
Bij de markt Kad Tuang Kwian hebben we een break. Nok leidt ons langs lekkere fried pigskins, gefrituurde sprinkhanen, wormen en kevers. Die Iiggen naast een ontleedt varken. Ik proef de sprinkhaan, gewoon n lekkere snack. Chris roept dat niemand mij meer een kus wil geven. We kopen zakje gefrituurde wormen die in Bamboe leven. Ben denk ik de enige die het zal eten. Verderop staat het levend vee, vooral vogels en een paar kooien met puppy's. Echt iets voor Kim en Britt.
Onderweg vertelt Nok over het een en ander. Zoals Sticky rice, rijst die je uit de hand kunt eten. Doen ze voornamelijk in het noorden. Je kookt het 's ochtends en kunt het de hele dag eten, maak er een bolletje van en dip het in chili. Dat doen we gelijk in de auto en het smaakt goed. Local food. HEET!!
9 is het geuksgetal in Thailand. Iedereen met een auto probeert ook een 9 in het nummerbord te krijgen. Thailand heeft een gele vlag, die is voor de koning elke dag heeft ook een kleur. Maandag is geel, de geboortedag van de koning. Zondag is rood, de kleur van de staat en samenhang. Voor Thai is de dag (niet de datum) waarop ze geboren zijn belangrijk. Waarom, dat horen we nog.
We passeren een paar checkpoints, er wordt nogal gecontroleerd op drugstransport. Wij rijden op binnenwegen en dit zijn ook routes waarlangs drugs vanuit China, Laos of Birma wordt vervoerd.
Het wordt op de weg steeds rustiger en het wegdek ook steeds slechter. Als we opzij kijken zie op de rijstvelden zo nu en dan de welbekende conimex-hoedjes met een hard werkend lijf er onder. We rijden nu het Me Mok reservaat door.
Tegen 13:00 uur zijn we bij Sukothai. Er valt veel te zeggen, maar de foto's  moeten hun werk maar doen. Het is indrukwekkend, zeker met een goeie uitleg over de historie en de cultuur die er onder ligt. Terecht dat het op de Unesco werelderfgoedlijst staat. Wij fietsen rond langs de ruinetempels, stoppen zo nu en dan en laten ons de achtergrond uitleggen. Bij de hindoetempel (creator, destructor, conservator) later omgebouwd tot Boeddhistische tempel zien de kinderen op de stam van de boom een blauwgroene kameleon. Die trekt meer aandacht dan de tempel. We kopen een tros banaantjes, wat fris en fietsen weer wat rond. Nog even bij de 3e Sukothaikoning stilstaan, hij heeft het alfabet ingevoerd inThailand, en we gaan op weg naar een lekkere late lunch. Met zijn zessen eten en drinken we voor omgerekend € 1,90 per persoon.
Met volle buik op naar ons volgende hotel voor een frisse duik in het zwembad.
Onderweg stoppen we toch nog even, wat heet, boven op de rem en terug rijden naar een plek om een rijstveld op te lopen. Dat op eenvierbaansweg!
Nok legt wat over rijst uit. Wij zien een paar (Siberische) ooievaars wegvliegen vlakbij. Naar boven kijkend zien we een nest van een mannetje en een vrouwtjesbijeneter, hoog in de boom. Teruglopend naar de auto laat Nok een plantje zien dat bij aanraking het blad helemaal samentrekt (zie filmpje). Mooie dingen hoor!

1. Rolf:
    2 augustus 2012
    Jij eet ook alles he.waar is het filmpje?